נאום נתניהו בקונגרס – בזמן הנכון ובמקום הנכון • יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין

    יולי (יואל) אדלשטיין No Comments on נאום נתניהו בקונגרס – בזמן הנכון ובמקום הנכון • יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דמיינו לעצמכם לרגע, שהשכן ברחוב שלכם מבצע במרתף ביתו "ניסוי מדעי", שיכול היה לשטח את ביתך ולהרוג אותך, אילו היה רוצה בכך. החבר הטוב ביותר שלך, המתגורר במרחק בטוח, יכול לשים קץ לאיום הגובר לרכושך ולחייך, אלא שעכשיו הוא מנסה להפוך את העיסוק המסוכן של שכנך לחוקי. מה הייתם עושים?

    זהו מצבה של ישראל ערב נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס. כל כך הרבה דיבורים על "פרוטוקול" ו"פלגנות מפלגתית" קדמו לנאום הזה, עד שנדמה כי מרוב עצים כבר לא רואים את היער. היום ברור לחלוטין שכבר למעלה מעשור, אירן מפתחת באופן בלתי חוקי יכולת גרעינית וקוראת תיגר על כל המאמצים לפקח על ההתקדמות הזאת, בהתאם לכללים הבינלאומיים. במשך כל הזמן הזה, אירן השקיעה מאמצים רבים בהרחבת תחום השפעתה במזרח התיכון. כסף אירני, נשק אירני וסיוע אירני איפשרו לחמאס ולחיזבאללה "לככב" ברשימת אירגוני הטרור המסוכנים ביותר בעולם, לצד אל-קאעידה ו"המדינה האסלאמית". ובמשך כל התקופה הזאת, אירן מעולם לא הסתירה את שנאתה לישראל או את רצונה למחוק אותנו מהזיכרון ההיסטורי.

    הקהילה הבינלאומית הכירה בסכנות החמורות של אירן גרעינית והתגייסה למאמץ אציל ונחוץ להביא לסיומו של ה"פרויקט האירני". שום הישג לא יכול להיות חשוב יותר מפתרון הסוגיה הזאת בדרכי שלום, באמצעות משא ומתן שמשמר את הסנקציות על אירן ומוודא את פירוקה מסרכזות, כורים על מים כבדים, מתקני העשרה ותוכניות פיתוח טילים בין-יבשתיים.

    יש לנו הזדמנות היסטורית לפרק לגמרי את התוכנית הגרעין האירנית; לצערי, ההסכם המתגבש רחוק מאוד ממה שאנו יכולים להשיג. העסקה המוצעת אכן תציב מגבלות לתוכנית הגרעין האירנית אך בוודאי שלא תסיים אותה, ובטווח הארוך לא תוכל אפילו להכיל אותה. גם אם אירן תהיה מוקד לפיקוח בינלאומי הדוק, יש לזכור שהיא מעולם לא הייתה כנה לגבי תוכנית הגרעין שלה – אף לא במהלך סבב השיחות הנוכחי, כפי שהתבהר בדו"ח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

    במקום להגביל את הפצתה של הטכנולוגיה הגרעינית ולהגביר את האכיפה, ההסכם הזה יעניק לאירן פרס על שבירת הנורמות הבינלאומיות ובכך יעודד מדינות אחרות לבחור בדרך דומה. אם לא ננצל את ההזדמנות לתת תשובה נחרצת ליומרנות האירנית, אנו מסתכנים בכך שנשאיר את האיום על מפתנם של ילדנו אשר יאלצו לעמוד מול משטר שעד אז כבר יתחמש לבטח בנשק גרעיני. משטר כזה יהווה סכנה קיומית לביטחונה של ישראל ולשלום העולם כולו.

    נוכח הסכמה שבשתיקה של הקהילה הבינלאומית להופעת משטר גרעיני עוין על-סף ביתנו, ראש הממשלה, כמנהיג אחראי, נוקט בצעד הנחוץ הבא – פניה לידידי ישראל הגדולים – הממשל והעם של ארצות-הברית של אמריקה, בנאום בקונגרס אשר נקבע ל-3 במרץ.

    כיו"ר הכנסת, אני עומד תמיד על-כך שהדרך היחידה הראויה למנהיגים זרים לפנות לעם בישראל היא לנאום מול נציגיו הנבחרים בכנסת. אותו הדבר תופס לגבי ארצות הברית. כדי לפנות לציבור האמריקאי, שום במה, שום מסיבת עיתונאים או תוכנית טלוויזיה אינן יכולות לשמש תחליף לישיבה המשותפת של שני בתי הקונגרס, שם יש נציגות הולמת לכל קבוצה, כל מדינה וכל אזרח של ארה"ב.

    תמיכת הקונגרס בישראל איננה נושא שבוויכוח בין מפלגות. הידידות ביננו עוברת כחוט השני משני צדדיו של המתרס הפוליטי הפנימי באמריקה. שיחות שקיימתי עם חברים בכירים בקונגרס בשבועות האחרונים חיזקו אצלי את הרושם שקיימת הבנה עמוקה והערכה רבה לדאגות שלנו וכן מחויבות רבה מצידם לביטחון ישראל. למעשה, הם רואים בנאומו של ראש הממשלה הזדמנות לשמוע נקודת מבט חשובה שיכולה לתרום תרומה חיובית לדיון בנושא בעל חשיבות גלובלית.

    הנאום ביום שלישי הקרוב איננו רק על המרוץ הגרעיני האירני. הוא איננו רק על ישראל. הנושא האמיתי שלו הוא: האם אנחנו – עמים חופשיים המחויבים לאידאלים דמוקרטיים – עדיין מסוגלים לעמוד יחד ולדחות את הפיתוי לפייס ולהתפשר עם אויבינו. נוכח ההסכם הצפוי להיחתם עוד החודש, אנו חייבים להתלכד עכשיו כדי להיאבק ברוע הזה ללא קשר לתחפושת בה הוא מופיע.

    האויב המשותף שלנו ממשיך בעבודתו ההרסנית. יש לנו הזדמנות לעצור בעדו. בוא לא נפספס אותה.

    מאמרו של יו"ר הכנסת אדלשטיין על נאום נתניהו בקונגרס פורסם בלוס אנג'לס טיימס



    0 תגובות